Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
Policies and trends in the field of psychological and educational research
Published: 2012-09-23

Munca într-o lume a viitorului. Perspective și provocări pentru psihologi

University of Bucharest
psihologia muncii lucrator al cunoașterii organizații virtuale management organizațional al diversitătii culturale

Abstract

Schimbările rapide ce au loc la începutul secolului al XXl-lea își pun puternic amprenta asupra specificului și particularităților proceselor de muncă, psihologia fiind confruntată cu provocări și probleme greu de anticipat în deceniile trecute. Astfel, în secolul XXI, psihologia va avea un rol decisiv in menținerea și stimularea productivității, eficienței, dar și stării de bine a angajaților, iar oferirea de răspunsuri practice în vederea adaptării la noile realități apărute în sfera muncii va deveni esențială.
Globalizarea, utilizarea extensivă a noilor tehnologii de comunicare, ritmul alert al capacității de inovare precum și emergența societății cunoașterii determină apariția unor mutații semnificative în sfera muncii, facilitând apariția unor noi realități organizaționale ori industriale. Echipele și organizațiile virtuale, ori cele intensiv-cognitive, lucrătorul cunoașterii, angajatul virtual ori munca intr-un mediu impredictibil și eterogen cultural reprezintă doar o serie dintre provocările pe care viitorul le va oferi psihologilor. Iar mobilitatea ridicată a angajatului, nivelul de stres din ce in ce mai ridicat, workoholismul, ori izolarea din ce in ce mai puternică - o serie din consecințele psihologice pe care lucrul într-o lume a viitorului le va presupune.
Pornind de la aceste considerente, lucrarea își propune să realizeze o trecere în revistă a principalelor schimbări ce vor avea loc in cadrul activităților de muncă în următoarele decenii, trasând direcții clare de analiză și de intervenție atât pentru psihologie, din perspectivă teoretică și științifică, cât și pentru psihologi, avându-se in vedere intervenții aplicative, cu puternic caracter practic. 

References

1. Ackoff, R. L. (1999). Re-creating the corporation: A design of organizations for the 21st century. Oxford University Press, New York.
2. Anderson, N., Ones, D. S., Sinangil, H. K.,Viswesvaran, C. (2002). Handbook of industrial, work and organizational psychology, Vol. 1: Personnel psychology. Sage Publications, Thousand Oaks, CA.
3. Blustein, D. L. (2004). ,,Toward a relational perspective of the psychology of careers and working: A social constructionist analysis" în Journal of Vocational Behavior, 64(2), pp. 423-440.
4. Blustein, D. L. (2006). The psychology of working. A new perspective for career development, counseling and public policy. Lawrence Erlbaum Associates, Inc, New Jersey.
5. Cohen, R., Swerdlik, M. (2002). Psychological testing and assessment: An introduction to test and measurement. McGraw-Hill, New York.
6. Collin, A., Young, R. A. (2000). The future of career. Cambridge University Press, Cambridge.
7. Cortada, J. (200 I). 21st century business: managing and working in the new digital economy. Prentice Hall, London.
8. Davidow, D. W., Malone, M. S. (1992). The virtual corporation: Structuring and Revitalizing the Corporation for the 21st Centwy. Harper Business, New York.
9. Drenth, P., Thierry, H., de Wolff, C. (1998). Handbook of work and organizational psychology: Vol. 1. Introduction to work and organizational psychology (2nd ed). Psychology Press/faylor & Francis, Hove.
10. Friedman, T. L. (1999). The Lexus and the olive tree: Understanding globalization. Farrar, Strauss & Giroux, New York.
11. Ginac, F. (2005). Building succesfull virtual teams. Artecb House, Boston.
12. Gini, A. (2000). My job, myself: Work and the creation of the modern individual. Routledge, New York.
13. Grantham, C. (2000). The future of work: The promise of the new digital work society. McGraw-Hill, New York.
14. Hall, D. T. (1996). The career is dead. Long live the career: A relational approach to careers. Jossey-Bass, San Francisco.
15. Hall, D.T., Mirvis, P.H. (I 996). ,,The new protean career: Psychological success and the path with a heart" in D.T. Hall (ed.), The career is dead-Long live the career: A relational approach to careers, Jossey-Bass, San Francisco, pp. 15-45.
16. Herriot, P. (2001). The employment relationship: A psychological perspective. Taylor&Francis, New York.
17. Hulin, C. (2002). ,.Lessons from industrial and organizational psychology", în J. Brett și F. Drasgow (eds.), The psychology of work: Theoretically based empirical research, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah NJ, pp. 3-22.
18. Hunt, E. (1995). Will we be smart enough? A cognitive analysis of the coming workforce. Russell Sage Foundation, New York.
19. Hofsten, C., Backman L. (2002). Psychology at the turn of the millennium. Taylor & Frances/Routledge, Florence.
20. Horvath, L., Tobin, T., (2001). „Twenty-first century teamwork: Defining competences for virtual teams", in M. Beyerlein, D. Johnson, S. Beyerlein (eds.), Advances in Interdisciplinary Studies of Work Teams, Vol. 8, Virtual Teams, Oxford Elsevier Ltd, Oxford, pp. 239-258.
21. Karoly, L., Panis, C. (2004). The 21st century at work. Forces shaping the future workforce andworl,.place in the United States. RAND Corporation, Santa Monica.
22. Landy, F., Conte, J. (2004). Work in the 21st century. An introduction to organizational and industrial psychology. Blackwell Publishing, Oxford.
23. Lipnack, J., Stamps, J. (1997). Virtual teams. Reaching across space, time and organizations with tehnology. John Wiley&Sons, New York. 24. Malone, T., Laubacher, R., Scott Morton, M. (2003). Inventing the Organizations of the 21st Century. The MIT Press, Massachusetts.
25. MaUinckrodt, 8., Bennett, J. (1992), ,,Social support and the impact of job loss in dislocated bluecollar workers" in Journal of Counseling Psychology, 39(1), pp. 482-489.
26. Marshall, R., Tucker, M. (1992). Thinking for a living: Education and the wealth of nations. Basic Books, New York.
27. Neumark, D. (2000). On the job: Is long-term employment a thing of the past?. Russell Sage Foundation, New York.
28. Quick, J. C., Tetrick, L. E. (2003). Handbook of occupational health psychology. American Psychological Association, Washington.
29. Sennett, R. (1998). The corrosion of character: The personal consequences of work in the new capitalism. Norton, New York.
30. Schrenk, J. (2010). Arta exploatarii de sine sau minunata fume nouti a muncii. Humanitas, București.
31. Rafnsdottir, G., Gudmundsdottir, M. (2004). ,,New technology and its impact on well being" in Work: Journal of Prevention, Assessment, & Rehabilitation, 22(1), pp. 31-39.
32. Rifkin, J. (1995). The end of work: The decline of the global labor market force and the dawn of the post-market era. Tarcher/Putnam, New York.
33. Russell, J. (2003). ,,Technology and careers" in Journal of Vocational Behavior, 63(1), pp. 153-158.
34. Walsh, W. B., & Savickas, M. L. (2005). Handbook of vocational psychology (3rd ed). Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, NJ.
35. Wilson, W. J. (1996). When work disappears: The world of the new urban poor. Random House, New York.

How to Cite

Aniței, M. (2012). Munca într-o lume a viitorului. Perspective și provocări pentru psihologi. Studia Doctoralia, 3(1), 5–31. https://doi.org/10.47040/sd/sdpsych.v3i1.22